PAZARLAMA YOK TERAPİ VAR



Bu yazımı yazmaya başlarken, aslında Türkiye’de sporun pazarlanması konusunda futbolcularla çalışan iletişim danışmanları ve kullandıkları yöntemlerden bahsetmek istiyordum. Çünkü yurt dışında, futbolcuların bir ikon haline gelmesini sağlayanlar onlar. Bu şekilde de spor bir endüstri haline geliyor ve para kazandırıyor. İletişim danışmanları, bu ikonu yaratma yolunda, izleyici kitlesini analiz ederek sporcunun nasıl giyinmesi gerektiğinden, gol sevincinin nasıl olması gerektiğine kadar, bunları organize ediyorlar.
Bu süreçte de insanların bilinçaltını etkileyecek metodları kullanıyorlar ve bu metodlar doğru uygulandığı takdirde, insanlarda istenilen etki yaratabiliyor. Böylece istenilen tepki alınabiliyor. Bu metodlar, bilinçaltına işlenmiş kodları harekete geçiriyor; renkler, şekiller vs... Sonucunda da sporcu güzel ve etkileyici bir şekilde paketlenmiş ve satışa hazır hale getirilmiş oluyor. Fakat, yazımı yazmak için ilk olarak internette bu konu hakkında bir araştırma yapmak istedim ve karşıma bu konuyla ilgili hiçbir şey çıkmadı, onun yerine çıkan şey ise daha ilginçti: Futbolcu terapisti…
                                                                                                        

Amacım, futbolcu terapistlerinin varlığını eleştirmek değil, beni şaşırtan; sporcuların iletişim danışmanları başlığı altında çıkmış olması… Demek ki Türkiye’de futbolcu terapistleri var. "Onların yaptıkları nedir?" diye merak ederek ilgili yazıları okudum, futbolcular sahaya çıktıklarında binlerce “kem göze” maruz kalıyorlarmış (!) Ayrıca kötü oynadıklarında acımasızca eleştirilerek, iyi oynadıklarında göklere çıkartılarak iki zıt psikolojiyi taşımak zorunda kalıyorlarmış. Futbol terapistlerinin görevi de; futbolcuların dertlerini dinleyip derman bulmakmış (!) Yaşadıkları zorluklara bir sözüm yok ama yaşadığımız toplumda futbolcuların yaptıklarına hırslanabilecek o kadar büyük bir kesim var ki... Ayrıca, spora para kazandırmak adına yapılabilecek birçok şey… Neden o çizginin üzerinden hiç doğrudan geçemiyoruz?


Sporcuların yaşadıkları zorluklarla ilgili klişeleşmiş laflardan biri de, futbolcular için, "Bir topa vuruyorlar ve çok para kazanıyorlar deniyor ama öyle değil." lafıdır. Evet öyle değil! Ve bu çok normal! Bunun için hiçbir yöntem uygulanmıyor ki… Çünkü artık spor spor değil; ona bir endüstri olarak bakmamız gerekiyor. Artık futbolcuların iyi oynamaları karşılığında aldıkları paranın ne önemi var ki… Örneğin, Real Madrid’in, maçı kaybetmek umrunda değil. Çünkü herkes heyecanla rövanş maçını bekliyor, eğer onu iyi pazarlarsa çok daha fazla kazanır. Ama Türkiye’deki üretim sisteminde bu üretim yöntemleri kullanılmıyor.

Aslında futbol terapistlerine ne zaman ihtiyaç olur biliyor musunuz? İletişim danışmanları futbolcuları bir ikon haline getirip bu durumu çok iyi pazarladıkları zaman… Çünkü o zaman gerçekten ulaştıkları mertebeyi hazmedebilmek için bir terapiste ihtiyaçları olacak. Düşünsenize; bir sporcuyken bir anda popüler bir ikon haline geliyorsunuz, binlerce formanız satılıyor, insanlar kendilerini sizinle özdeşleştiriyor, bütün erkekler saçlarını sizinki gibi kestiriyor, reklamlarda oynuyorsunuz, dergilere kapak oluyorsunuz…